Autyzm - akceptacja ludzkiej różnorodności
Co to jest autyzm?
Z okazji Międzynarodowego Dnia Działania chcemy podnieść świadomość na temat autyzmu. Może kiedykolwiek miałeś z tym jakieś punkty kontaktowe?
Autyzm lub również nazywane zaburzeniem spektrum autyzmu jest złożonym zaburzeniem neurologicznym i rozwojowym, które wpływa na zachowanie, komunikację i interakcję społeczną osoby. W ICD 10 zaburzenia spektrum autyzmu są jednym z głębokich zaburzeń rozwojowych (ICD-10: F84). Jeszcze kilka lat temu zaburzenia spektrum autyzmu były zdefiniowane jako choroba lub niepełnosprawność. W międzyczasie ludzie „neurodiversity” lub „neurodive -gang” są bardziej powszechni. AUTIST: Więc w środku nie postrzegaj się jako upośledzony, ale tylko jako inny - a także chcą być postrzegane i traktowane przez społeczeństwo.
Co z tym „Autystyczny dzień dumy „wszystko?
Dzień dumy autystycznych ”, w niemieckim„ Dniu dumy autystycznej ”, to międzynarodowy dzień działania, który odbywa się każdego roku 18 czerwca. Po raz pierwszy został uruchomiony przez organizację „Aspies for Freedom” w 2005 r. W celu promowania świadomości i akceptacji autyzmu w społeczeństwie.
Oto kilka istotnych aspektów Dnia Dumy Autystycznej:
- Świętowanie tożsamości autystycznej: Dzień powinien zachęcić społeczność autyzmu do dumnej ze swojej tożsamości. Chodzi o nie postrzeganie autyzmu jako deficytu lub choroby, ale jako naturalnej zmienności ludzkiej neurodyczności.
- Wzrost świadomości: Stara się poprawić ogólną świadomość i zrozumienie autyzmu. Dzień powinien pomóc w zmniejszeniu uprzedzeń i nieporozumień.
- Promocja akceptacji: Dzień dumy autystyczny podkreśla znaczenie akceptacji ludzi autystycznych we wszystkich obszarach życia. Obejmuje to wsparcie edukacji, pracy i w życiu społecznym.
- Zajęcia i wydarzenia: Odbywają się różne wydarzenia i działania na całym świecie, takie jak warsztaty, wykłady, dyskusje i uroczystości organizowane przez ludzi z autyzmem.
- Symbol: Symbol tęczowej nieskończoności jest często używany do reprezentowania autyzmu i różnorodności neurodyczności. Symbolizuje nieskończoność ludzkich zdolności i różnorodności w społeczności autyzmu.
Autystyczny Dzień Pride jest ważnym dniem świętowania i podkreślenia praw i wyjątkowości ludzi autystycznych, że są oni cenną częścią społeczeństwa.
Ile osób ma to wpływ?
Występowanie autyzmu w Niemczech, podobnie jak w wielu innych krajach, mierzy się na podstawie wskaźnika rozpowszechnienia. Wskaźnik rozpowszechnienia wskazuje, jak często pewna choroba występuje w pewnej grupie populacji.
Oto kilka ważnych punktów na temat występowania autyzmu w Niemczech:
- Wskaźnik rozpowszechnienia: Obecne szacunki zakładają, że na około 1% populacji wpływa zaburzenie spektrum autyzmu (ASA). Odpowiada to około 800 000 osób w Niemczech.
- Diagnoza: Wskaźniki diagnostyczne autyzmu wzrosły w ostatnich latach. Wynika to częściowo z ulepszonych metod diagnostycznych i większej świadomości autyzmu w społeczeństwie i eksperci.
- Rozkład płci: Autyzm częściej diagnozuje się chłopców i mężczyzn niż u dziewcząt i kobiet. Stosunek wynosi około 4: 1. Jednak coraz częściej uznaje się, że autyzm jest często diagnozowany u kobiet, ponieważ ich objawy mogą być mniej oczywiste lub wyrażane na inne sposoby.
- Wiek diagnostyczny: Autyzm można zdiagnozować w każdym wieku, ale często diagnoza jest w dzieciństwie. Wczesne wykrywanie i wczesne interwencje są ważne, aby zapewnić najlepsze możliwe wsparcie i rozwój dotkniętych dzieci.
- Wsparcie i zasoby: Istnieją różne oferty wsparcia i zasoby dla osób z autyzmem w Niemczech, w tym specjalistyczne szkoły, centra terapeutyczne i grupy samozaparcia. Włączenie i integracja ludzi autystycznych do życia edukacyjnego i zawodowego jest coraz bardziej promowane.
Które formy autyzmu są obecnie znane?
Zaburzenia spektrum autyzmu (ASS) obejmują różnorodne warunki, które różnią się ich rodzajem i nasileniem. Najczęstsze kategorie w spektrum autyzmu to:
Autyzm wczesnego dzieciństwa (zespół kanału):
- Jest to najbardziej klasyczna forma autyzmu, która jest zwykle rozpoznawalna przed trzecim wieku.
- Objawy obejmują znaczące trudności w interakcji społecznej, komunikacji i powtarzających się wzorcach zachowania.
- Dzieci z autyzmem wczesnego dzieciństwa mogą również wykazywać wrażliwość sensoryczną i poważnie ograniczone zainteresowania.
zespół Aspergera:
- Osoby z zespołem Aspergera często mają normalne do ponadprzeciętnej inteligencji i nie ma znaczących opóźnień w rozwoju języka.
- Mają jednak trudności z interakcją społeczną i często wykazują ograniczone i powtarzające się interesy i zachowania.
- Zespół Aspergera jest często diagnozowany dopiero później w dzieciństwie, a nawet w wieku dorosłym.
Nietypowy autyzm:
- Ta kategoria obejmuje osoby, które spełniają niektóre, ale nie wszystkie kryteria wczesnego dzieciństwa lub zespołu Aspergera.
- Objawy mogą być łagodniejsze lub rozwijać się później.
- Termin „PDD-NOS” służy do opisania szerszej grupy zaburzeń rozwojowych, które nie należą do innych konkretnych kategorii.
Zespół Rett:
- Jest to rzadkie zaburzenie genetyczne, które dotyka prawie wyłącznie dziewczęta.
- Po początkowo normalnym rozwoju dzieci z zespołem Retta w wieku od 6 do 18 miesięcy tracą wyuczone umiejętności, szczególnie w dziedzinie umiejętności i języka ręcznego.
- Zespół Retta charakteryzuje się poważnymi zaburzeniami poznawczymi i niepełnosprawnością fizyczną.
Zaburzenie dzieciństwa (zespół Hellera):
- To bardzo rzadkie zakłócenia zwykle występują po okresie co najmniej dwóch lat normalnego rozwoju.
- Dzieci z tym zaburzeniem tracą umiejętności w kilku dziedzinach rozwoju, w tym w języku, umiejętnościach społecznych i umiejętności motorycznych.
Jak diagnozuje się autyzm?
Diagnoza zaburzeń spektrum autyzmu (ASS) jest złożonym procesem, który zazwyczaj wymaga kompleksowej oceny interdyscyplinarnego zespołu ekspertów. Proces ten obejmuje kilka kroków w celu dokonania precyzyjnej i pełnej diagnozy. Oto główne kroki diagnozy:
Wczesne wykrywanie i badania przesiewowe
- Obserwacja rozwoju: Rodzice, nauczyciele i pediatrzy obserwują rozwój wczesnego dzieciństwa i zwracają uwagę na oznaki opóźnień rozwojowych lub niezwykłych zachowań.
- Testy przesiewowe: Istnieją znormalizowane narzędzia badań przesiewowych, które są używane do testowania dzieci pod kątem autyzmu, na przykład zmodyfikowanej listy kontrolnej autyzmu u małych dzieci (M-CHAT) lub kwestionariusza komunikacji społecznej (SCQ).
Szczegółowa historia medyczna i historia rozwoju
- Anamnese: Szczegółowa rozmowa z rodzicami lub przełożonymi w celu zrozumienia historii rozwoju dziecka, w tym kamieni milowych, zachowania, interakcji społecznych i umiejętności komunikacyjnych.
- Dawne raporty medyczne i psychologiczne: Przegląd poprzednich raportów i ocen, aby uzyskać kompleksowy obraz.
- Obserwacja zachowania: Obserwacja kliniczna dziecka w różnych sytuacjach w celu zidentyfikowania typowych zachowań, które mogą wskazywać na autyzm.
- Standaryzowane instrumenty obserwacyjne: Zastosowanie instrumentów, takich jak harmonogram obserwacji diagnostyki autyzmu (ADOS) do obserwacji ustrukturyzowanej.
- Wywiady diagnostyczne: Zastosowanie znormalizowanych wywiadów, takich jak autyzm z rewizyjnym wywiadem (ADI-R) w celu zbierania szczegółowych informacji na temat objawów i ich kursu.
- Testy rozwoju i inteligencji: Testy oceny umiejętności poznawczych, takie jak skala wywiadu Wechsler dla dzieci (WISC) lub skale wywiadu Stanford-Binet.
- Recenzje językowe i komunikacyjne: Testy oceny umiejętności językowych i komunikacyjnych, często przeprowadzane przez mowy terapeutów.
Ocena multidyscyplinarna
- Współpraca między ekspertami: Zespół ekspertów, w tym pediatrzy, psychologowie, neurologowie, mowy terapeuci i terapeuci zajęciowi, współpracuje w celu przeprowadzenia kompleksowej oceny.
- Porady i konsultacje: Zespół omawia wyniki recenzji i przychodzi do wspólnej decyzji diagnostycznej.
Wykluczenie innych zaburzeń
- Diagnoza różnicowa: Ważne jest, aby wykluczyć inne zaburzenia rozwojowe, choroby psychiczne lub schorzenia, które mogą mieć podobne objawy, takie jak zaburzenia języka, zaburzenia lękowe lub zaburzenia przetwarzania sensorycznego.
Diagnoza i raportowanie
- Podział diagnostyczny: Po ukończeniu wszystkich ocen diagnoza jest przekazywana rodzicom lub przełożonym, wraz ze szczegółowym wyjaśnieniem wyników.
- Indywidualne zalecenia: Na podstawie diagnozy przedstawiono zalecenia dotyczące interwencji, terapii i środków wsparcia w celu promowania rozwoju i jakości życia dziecka.
Ciągłe monitorowanie i adaptacja
- Regularna opieka po raz: Ciągłe monitorowanie rozwoju dziecka i dostosowanie strategii interwencji zgodnie z wymaganiami.
- Adaptacja wsparcia: Elastyczność w dostosowywaniu wsparcia w celu zaspokojenia zmieniających się potrzeb dziecka.
Diagnoza autyzmu jest szczegółowym i indywidualnym procesem opartym na starannej obserwacji i obszernej ocenie, aby zapewnić rozpoznawanie i rozwiązanie konkretnych potrzeb dziecka.
Jakie objawy mają ludzie autystyczni?
Objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASS) różnią się znacznie pod względem typu i ciężkich stopni, ale można je podzielić na dwie główne kategorie: upośledzenia komunikacji społecznej i interakcji, a także ograniczone, powtarzające się wzorce i zainteresowania zachowania. Oto niektóre typowe objawy, które występują w tych kategoriach:
Upośledzenia społeczne Komunikacja i interakcja
Interakcji społecznych:
- Trudności w budowaniu i utrzymywaniu kontaktów społecznych.
- Problemy z zrozumieniem i interpretacją sygnałów społecznych, takich jak mimika, gesty i ton.
- Niewielkie zainteresowanie wspólnymi działaniami lub grach z rówieśnikami.
- Trudności w postawieniu się w innych lub zrozumieniu ich perspektyw (brak empatii).
Komunikacja:
- Opóźniony rozwój języka lub brak rozwoju języka.
- Trudności w trakcie rozmowy, na przykład problemy, rozpoczęcie rozmowy lub rozmowa na przemian.
- Powtarzanie słów lub fraz (echoly).
- Niezwykłe wzorce głosowe, na przykład monotonne lub śpiewający sposób mówienia.
- Problemy z zrozumieniem dowcipów, ironii lub metafor.
Ograniczone, powtarzalne wzorce i interesy zachowań
Powtarzające się zachowania:
- Powtarzające się ruchy, takie jak huśtawki, trzepotanie dłoni lub obrót.
- Patrząc na pewne rutyny i rytuały, trudności ze zmianami w codziennej rutynie.
- Nadmierne zajęcie niektórymi obiektami lub tematami.
Szczególne zainteresowania:
- Intensywne zainteresowanie niektórymi tematami lub czynnościami, często niezwykłym typem lub intensywnością.
- Skoncentruj się na częściach obiektów (na przykład obracanie kół).
Czułość sensoryczna:
- Nadmierna lub subdowna wrażliwość na bodźce sensoryczne, takie jak dźwięki, światło, tekstury lub zapachy.
- Niezwykłe reakcje na doświadczenia sensoryczne, na przykład niechęć do pewnej odzieży lub preferencji niektórych tekstur.
Inne możliwe objawy
- Zdolności poznawcze: Niektóre osoby z autyzmem mają zaburzenia intelektualne, podczas gdy inne mają normalną lub ponadprzeciętną inteligencję.
- Reakcje emocjonalne: Trudności w radzeniu sobie z emocjami, w tym silnymi reakcjami na frustrację lub stres.
- Zdolności motoryczne: Problemy z drobnymi i rażącymi umiejętnościami motorycznymi, trudności w koordynacji.
Objawy mogą być rozpoznawalne we wczesnym dzieciństwie, często przed trzecim wieku. Diagnozę i wsparcie powinny być dostosowywane indywidualnie, ponieważ każda osoba ma inne mocne i potrzeby związane z autyzmem.
Leczenie i wsparcie
Istnieją różne opcje terapii i wsparcia dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASS), które mają na celu promowanie swoich umiejętności, poprawę ich jakości życia i wspieranie ich w radzeniu sobie z wyzwaniami. Oto niektóre z najważniejszych podejść:
Terapia behawioralna
Zastosowana analiza behawioralna (ABA):- Podejście naukowe, które ma na celu promowanie pożądanych zachowań i ograniczenie niepożądanych.
- Intensywne, zindywidualizowane spotkania, które często odbywają się w sytuacji jeden do jednego.
- Zastosowanie pozytywnych posiłków w celu rozwijania umiejętności, takich jak komunikacja, interakcja społeczna i samowystarczalność.
Pozytywne wsparcie zachowań (PBS):
- Kompleksowe podejście, które integruje pozytywne strategie behawioralne w celu zmniejszenia problematycznych zachowań.
- Włączenie środowiska i społeczności w celu promowania zrównoważonych zmian.
Terapia językowa i komunikacyjna
Terapia mowa:
- Promowanie umiejętności językowych, w tym artykulacji, słownictwa i zrozumiałości języka.
- Wsparcie w opracowywaniu umiejętności komunikacyjnych, takich jak wyraz twarzy, gesty i systemy komunikacji wizerunku.
Wspierana komunikacja (Wielka Brytania):
- Korzystanie z AIDS, takich jak płytki obrazkowe, urządzenia komunikacyjne lub aplikacje w celu ułatwienia komunikacji.
- Promowanie niezależności i poprawa interakcji społecznych.
Terapia zajęciowa
Terapia integracji sensorycznej:- Leczenie działań sensorycznych, które mają na celu regulację układu sensorycznego poprzez ukierunkowane działania.
- Poprawa umiejętności motorycznych i świadomości ciała (serwuj do tego Urządzenia do masażudo ustawienia bodźców sensorycznych)
- Wsparcie w rozwoju umiejętności, które są ważne dla życia codziennego, takich jak przyciąganie, jedzenie i opieka nad ciałem.
- Promocja niezależności i niezależności.
Szkolenie kompetencji społecznych
Historie społeczne:
- Poprawa sytuacji społecznych i zachowań poprzez historie, które promują zrozumienie i radzenie sobie z interakcjami społecznymi.
- Rozwój umiejętności, takich jak empatia, przejęcie i rozwiązywanie konfliktów.
Terapia grupowa:
- Szkolenie umiejętności społecznych w małych grupach, aby ćwiczyć kontakt z rówieśnikami i wzmacniać umiejętności społeczne.
- Gry roli i praktyczne ćwiczenia mające na celu poprawę interakcji społecznych.
Wsparcie edukacyjne
Specjalistyczne programy edukacyjne:
- Dostosowanie programu nauczania i metody nauczania indywidualnym potrzebom dzieci z autyzmem.
- Wykorzystanie specjalistycznych nauczycieli i terapeutów do oferowania ukierunkowanego wsparcia.
W tym edukacja:
- Integracja dzieci z autyzmem do zwykłych zajęć szkolnych z dodatkowym wsparciem.
- Promowanie włączenia społecznego i wzajemnego zrozumienia.
Wsparcie medyczne i psychologiczne
Lek:
- Zastosowanie leków w leczeniu towarzyszących objawów, takich jak strach, depresja lub nadpobudliwość.
- Dokładne monitorowanie i adaptacja leków przez specjalistę.
- Wsparcie w radzeniu sobie z wyzwaniami emocjonalnymi i psychicznymi poprzez rozmowy terapeutyczne i interwencje.
- Promowanie studni emocjonalnych i regulacji.
Wsparcie dla rodzin
Szkolenie i porady rodziców:
- Szkolenie i wsparcie dla rodziców w nauce skutecznych strategii w radzeniu sobie z wyzwaniami autyzmu.
- Wsparcie emocjonalne i wymiana doświadczeń.
- Wymiana i wsparcie między rodzinami a osobami dotkniętymi dzieleniem się doświadczeniami i wspierania się nawzajem.
- Dostęp do zasobów i informacji.
Wsparcie zawodowe
Orientacja kariery i porady:
- Wsparcie w orientacji zawodowej i poszukiwanie odpowiednich szkoleń lub miejsc pracy.
- Dostosowanie środowiska pracy i promocja umiejętności zawodowych.
- Towarzysząc i wsparcie w miejscu pracy, aby umożliwić udaną integrację i długoterminowe zatrudnienie.
- Zapewnienie trenerów pracy i indywidualne wsparcie.