Autismus - Akzeptanz menschlicher Vielfalt
Zdrowie i opieka

Autyzm - akceptacja ludzkiej różnorodności

Co to jest autyzm?

Z okazji Międzynarodowego Dnia Działania chcemy podnieść świadomość na temat autyzmu. Może kiedykolwiek miałeś z tym jakieś punkty kontaktowe?


Autyzm lub również nazywane zaburzeniem spektrum autyzmu jest złożonym zaburzeniem neurologicznym i rozwojowym, które wpływa na zachowanie, komunikację i interakcję społeczną osoby. W ICD 10 zaburzenia spektrum autyzmu są jednym z głębokich zaburzeń rozwojowych (ICD-10: F84). Jeszcze kilka lat temu zaburzenia spektrum autyzmu były zdefiniowane jako choroba lub niepełnosprawność. W międzyczasie ludzie „neurodiversity” lub „neurodive -gang” są bardziej powszechni. AUTIST: Więc w środku nie postrzegaj się jako upośledzony, ale tylko jako inny - a także chcą być postrzegane i traktowane przez społeczeństwo.


Co z tym Autystyczny dzień dumy „wszystko?

Dzień dumy autystycznych ”, w niemieckim„ Dniu dumy autystycznej ”, to międzynarodowy dzień działania, który odbywa się każdego roku 18 czerwca. Po raz pierwszy został uruchomiony przez organizację „Aspies for Freedom” w 2005 r. W celu promowania świadomości i akceptacji autyzmu w społeczeństwie.

Oto kilka istotnych aspektów Dnia Dumy Autystycznej:

  • Świętowanie tożsamości autystycznej: Dzień powinien zachęcić społeczność autyzmu do dumnej ze swojej tożsamości. Chodzi o nie postrzeganie autyzmu jako deficytu lub choroby, ale jako naturalnej zmienności ludzkiej neurodyczności.
  • Wzrost świadomości: Stara się poprawić ogólną świadomość i zrozumienie autyzmu. Dzień powinien pomóc w zmniejszeniu uprzedzeń i nieporozumień.
  • Promocja akceptacji: Dzień dumy autystyczny podkreśla znaczenie akceptacji ludzi autystycznych we wszystkich obszarach życia. Obejmuje to wsparcie edukacji, pracy i w życiu społecznym.
  • Zajęcia i wydarzenia: Odbywają się różne wydarzenia i działania na całym świecie, takie jak warsztaty, wykłady, dyskusje i uroczystości organizowane przez ludzi z autyzmem.
  • Symbol: Symbol tęczowej nieskończoności jest często używany do reprezentowania autyzmu i różnorodności neurodyczności. Symbolizuje nieskończoność ludzkich zdolności i różnorodności w społeczności autyzmu.

Autystyczny Dzień Pride jest ważnym dniem świętowania i podkreślenia praw i wyjątkowości ludzi autystycznych, że są oni cenną częścią społeczeństwa.

 

Ile osób ma to wpływ?

Występowanie autyzmu w Niemczech, podobnie jak w wielu innych krajach, mierzy się na podstawie wskaźnika rozpowszechnienia. Wskaźnik rozpowszechnienia wskazuje, jak często pewna choroba występuje w pewnej grupie populacji.

Oto kilka ważnych punktów na temat występowania autyzmu w Niemczech:

  • Wskaźnik rozpowszechnienia: Obecne szacunki zakładają, że na około 1% populacji wpływa zaburzenie spektrum autyzmu (ASA). Odpowiada to około 800 000 osób w Niemczech.
  • Diagnoza: Wskaźniki diagnostyczne autyzmu wzrosły w ostatnich latach. Wynika to częściowo z ulepszonych metod diagnostycznych i większej świadomości autyzmu w społeczeństwie i eksperci.
  • Rozkład płci: Autyzm częściej diagnozuje się chłopców i mężczyzn niż u dziewcząt i kobiet. Stosunek wynosi około 4: 1. Jednak coraz częściej uznaje się, że autyzm jest często diagnozowany u kobiet, ponieważ ich objawy mogą być mniej oczywiste lub wyrażane na inne sposoby.
  • Wiek diagnostyczny: Autyzm można zdiagnozować w każdym wieku, ale często diagnoza jest w dzieciństwie. Wczesne wykrywanie i wczesne interwencje są ważne, aby zapewnić najlepsze możliwe wsparcie i rozwój dotkniętych dzieci.
  • Wsparcie i zasoby: Istnieją różne oferty wsparcia i zasoby dla osób z autyzmem w Niemczech, w tym specjalistyczne szkoły, centra terapeutyczne i grupy samozaparcia. Włączenie i integracja ludzi autystycznych do życia edukacyjnego i zawodowego jest coraz bardziej promowane.

 

Które formy autyzmu są obecnie znane?

Zaburzenia spektrum autyzmu (ASS) obejmują różnorodne warunki, które różnią się ich rodzajem i nasileniem. Najczęstsze kategorie w spektrum autyzmu to:

Autyzm wczesnego dzieciństwa (zespół kanału):

  • Jest to najbardziej klasyczna forma autyzmu, która jest zwykle rozpoznawalna przed trzecim wieku.
  • Objawy obejmują znaczące trudności w interakcji społecznej, komunikacji i powtarzających się wzorcach zachowania.
  • Dzieci z autyzmem wczesnego dzieciństwa mogą również wykazywać wrażliwość sensoryczną i poważnie ograniczone zainteresowania.

zespół Aspergera:

  • Osoby z zespołem Aspergera często mają normalne do ponadprzeciętnej inteligencji i nie ma znaczących opóźnień w rozwoju języka.
  • Mają jednak trudności z interakcją społeczną i często wykazują ograniczone i powtarzające się interesy i zachowania.
  • Zespół Aspergera jest często diagnozowany dopiero później w dzieciństwie, a nawet w wieku dorosłym.

Nietypowy autyzm:

  • Ta kategoria obejmuje osoby, które spełniają niektóre, ale nie wszystkie kryteria wczesnego dzieciństwa lub zespołu Aspergera.
  • Objawy mogą być łagodniejsze lub rozwijać się później.
  • Termin „PDD-NOS” służy do opisania szerszej grupy zaburzeń rozwojowych, które nie należą do innych konkretnych kategorii.

Zespół Rett:

  • Jest to rzadkie zaburzenie genetyczne, które dotyka prawie wyłącznie dziewczęta.
  • Po początkowo normalnym rozwoju dzieci z zespołem Retta w wieku od 6 do 18 miesięcy tracą wyuczone umiejętności, szczególnie w dziedzinie umiejętności i języka ręcznego.
  • Zespół Retta charakteryzuje się poważnymi zaburzeniami poznawczymi i niepełnosprawnością fizyczną.

 Zaburzenie dzieciństwa (zespół Hellera):

  • To bardzo rzadkie zakłócenia zwykle występują po okresie co najmniej dwóch lat normalnego rozwoju.
  • Dzieci z tym zaburzeniem tracą umiejętności w kilku dziedzinach rozwoju, w tym w języku, umiejętnościach społecznych i umiejętności motorycznych.

Jak diagnozuje się autyzm?

 Diagnoza zaburzeń spektrum autyzmu (ASS) jest złożonym procesem, który zazwyczaj wymaga kompleksowej oceny interdyscyplinarnego zespołu ekspertów. Proces ten obejmuje kilka kroków w celu dokonania precyzyjnej i pełnej diagnozy. Oto główne kroki diagnozy:

Wczesne wykrywanie i badania przesiewowe

  • Obserwacja rozwoju: Rodzice, nauczyciele i pediatrzy obserwują rozwój wczesnego dzieciństwa i zwracają uwagę na oznaki opóźnień rozwojowych lub niezwykłych zachowań.
  • Testy przesiewowe: Istnieją znormalizowane narzędzia badań przesiewowych, które są używane do testowania dzieci pod kątem autyzmu, na przykład zmodyfikowanej listy kontrolnej autyzmu u małych dzieci (M-CHAT) lub kwestionariusza komunikacji społecznej (SCQ).

Szczegółowa historia medyczna i historia rozwoju

  • Anamnese: Szczegółowa rozmowa z rodzicami lub przełożonymi w celu zrozumienia historii rozwoju dziecka, w tym kamieni milowych, zachowania, interakcji społecznych i umiejętności komunikacyjnych.
  • Dawne raporty medyczne i psychologiczne: Przegląd poprzednich raportów i ocen, aby uzyskać kompleksowy obraz.
  Obserwacja kliniczna
  • Obserwacja zachowania: Obserwacja kliniczna dziecka w różnych sytuacjach w celu zidentyfikowania typowych zachowań, które mogą wskazywać na autyzm.
  • Standaryzowane instrumenty obserwacyjne: Zastosowanie instrumentów, takich jak harmonogram obserwacji diagnostyki autyzmu (ADOS) do obserwacji ustrukturyzowanej.
Testy diagnostyczne i recenzje
  • Wywiady diagnostyczne: Zastosowanie znormalizowanych wywiadów, takich jak autyzm z rewizyjnym wywiadem (ADI-R) w celu zbierania szczegółowych informacji na temat objawów i ich kursu.
  • Testy rozwoju i inteligencji: Testy oceny umiejętności poznawczych, takie jak skala wywiadu Wechsler dla dzieci (WISC) lub skale wywiadu Stanford-Binet.
  • Recenzje językowe i komunikacyjne: Testy oceny umiejętności językowych i komunikacyjnych, często przeprowadzane przez mowy terapeutów.

 Ocena multidyscyplinarna

  • Współpraca między ekspertami: Zespół ekspertów, w tym pediatrzy, psychologowie, neurologowie, mowy terapeuci i terapeuci zajęciowi, współpracuje w celu przeprowadzenia kompleksowej oceny.
  • Porady i konsultacje: Zespół omawia wyniki recenzji i przychodzi do wspólnej decyzji diagnostycznej.

Wykluczenie innych zaburzeń

  • Diagnoza różnicowa: Ważne jest, aby wykluczyć inne zaburzenia rozwojowe, choroby psychiczne lub schorzenia, które mogą mieć podobne objawy, takie jak zaburzenia języka, zaburzenia lękowe lub zaburzenia przetwarzania sensorycznego.

Diagnoza i raportowanie

  • Podział diagnostyczny: Po ukończeniu wszystkich ocen diagnoza jest przekazywana rodzicom lub przełożonym, wraz ze szczegółowym wyjaśnieniem wyników.
  • Indywidualne zalecenia: Na podstawie diagnozy przedstawiono zalecenia dotyczące interwencji, terapii i środków wsparcia w celu promowania rozwoju i jakości życia dziecka.

Ciągłe monitorowanie i adaptacja

  • Regularna opieka po raz: Ciągłe monitorowanie rozwoju dziecka i dostosowanie strategii interwencji zgodnie z wymaganiami.
  • Adaptacja wsparcia: Elastyczność w dostosowywaniu wsparcia w celu zaspokojenia zmieniających się potrzeb dziecka.

 Diagnoza autyzmu jest szczegółowym i indywidualnym procesem opartym na starannej obserwacji i obszernej ocenie, aby zapewnić rozpoznawanie i rozwiązanie konkretnych potrzeb dziecka.

 

Jakie objawy mają ludzie autystyczni?

Objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASS) różnią się znacznie pod względem typu i ciężkich stopni, ale można je podzielić na dwie główne kategorie: upośledzenia komunikacji społecznej i interakcji, a także ograniczone, powtarzające się wzorce i zainteresowania zachowania. Oto niektóre typowe objawy, które występują w tych kategoriach:

Upośledzenia społeczne Komunikacja i interakcja

 Interakcji społecznych:

  • Trudności w budowaniu i utrzymywaniu kontaktów społecznych.
  • Problemy z zrozumieniem i interpretacją sygnałów społecznych, takich jak mimika, gesty i ton.
  • Niewielkie zainteresowanie wspólnymi działaniami lub grach z rówieśnikami.
  • Trudności w postawieniu się w innych lub zrozumieniu ich perspektyw (brak empatii).

Komunikacja:

  • Opóźniony rozwój języka lub brak rozwoju języka.
  • Trudności w trakcie rozmowy, na przykład problemy, rozpoczęcie rozmowy lub rozmowa na przemian.
  • Powtarzanie słów lub fraz (echoly).
  • Niezwykłe wzorce głosowe, na przykład monotonne lub śpiewający sposób mówienia.
  • Problemy z zrozumieniem dowcipów, ironii lub metafor.

 

 Ograniczone, powtarzalne wzorce i interesy zachowań

Powtarzające się zachowania:

    • Powtarzające się ruchy, takie jak huśtawki, trzepotanie dłoni lub obrót.
    • Patrząc na pewne rutyny i rytuały, trudności ze zmianami w codziennej rutynie.
    • Nadmierne zajęcie niektórymi obiektami lub tematami.

    Szczególne zainteresowania:

      • Intensywne zainteresowanie niektórymi tematami lub czynnościami, często niezwykłym typem lub intensywnością.
      • Skoncentruj się na częściach obiektów (na przykład obracanie kół).

      Czułość sensoryczna:

      • Nadmierna lub subdowna wrażliwość na bodźce sensoryczne, takie jak dźwięki, światło, tekstury lub zapachy.
      • Niezwykłe reakcje na doświadczenia sensoryczne, na przykład niechęć do pewnej odzieży lub preferencji niektórych tekstur.

      Inne możliwe objawy

      • Zdolności poznawcze: Niektóre osoby z autyzmem mają zaburzenia intelektualne, podczas gdy inne mają normalną lub ponadprzeciętną inteligencję.
      • Reakcje emocjonalne: Trudności w radzeniu sobie z emocjami, w tym silnymi reakcjami na frustrację lub stres.
      • Zdolności motoryczne: Problemy z drobnymi i rażącymi umiejętnościami motorycznymi, trudności w koordynacji.

      Objawy mogą być rozpoznawalne we wczesnym dzieciństwie, często przed trzecim wieku. Diagnozę i wsparcie powinny być dostosowywane indywidualnie, ponieważ każda osoba ma inne mocne i potrzeby związane z autyzmem.

      Leczenie i wsparcie

      Istnieją różne opcje terapii i wsparcia dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASS), które mają na celu promowanie swoich umiejętności, poprawę ich jakości życia i wspieranie ich w radzeniu sobie z wyzwaniami. Oto niektóre z najważniejszych podejść:

       

      Terapia behawioralna

       Zastosowana analiza behawioralna (ABA):
      • Podejście naukowe, które ma na celu promowanie pożądanych zachowań i ograniczenie niepożądanych.
      • Intensywne, zindywidualizowane spotkania, które często odbywają się w sytuacji jeden do jednego.
      • Zastosowanie pozytywnych posiłków w celu rozwijania umiejętności, takich jak komunikacja, interakcja społeczna i samowystarczalność.

         Pozytywne wsparcie zachowań (PBS):

        • Kompleksowe podejście, które integruje pozytywne strategie behawioralne w celu zmniejszenia problematycznych zachowań.
        • Włączenie środowiska i społeczności w celu promowania zrównoważonych zmian.

           Terapia językowa i komunikacyjna

          Terapia mowa:

          • Promowanie umiejętności językowych, w tym artykulacji, słownictwa i zrozumiałości języka.
          • Wsparcie w opracowywaniu umiejętności komunikacyjnych, takich jak wyraz twarzy, gesty i systemy komunikacji wizerunku.

             Wspierana komunikacja (Wielka Brytania):

            • Korzystanie z AIDS, takich jak płytki obrazkowe, urządzenia komunikacyjne lub aplikacje w celu ułatwienia komunikacji.
            • Promowanie niezależności i poprawa interakcji społecznych.

               

              Terapia zajęciowa

               Terapia integracji sensorycznej:
              • Leczenie działań sensorycznych, które mają na celu regulację układu sensorycznego poprzez ukierunkowane działania.
              • Poprawa umiejętności motorycznych i świadomości ciała (serwuj do tego Urządzenia do masażudo ustawienia bodźców sensorycznych)
                 Codzienna terapia:
                • Wsparcie w rozwoju umiejętności, które są ważne dla życia codziennego, takich jak przyciąganie, jedzenie i opieka nad ciałem.
                • Promocja niezależności i niezależności.

                   

                  Szkolenie kompetencji społecznych

                   Historie społeczne:

                  • Poprawa sytuacji społecznych i zachowań poprzez historie, które promują zrozumienie i radzenie sobie z interakcjami społecznymi.
                  • Rozwój umiejętności, takich jak empatia, przejęcie i rozwiązywanie konfliktów.

                     Terapia grupowa:

                    • Szkolenie umiejętności społecznych w małych grupach, aby ćwiczyć kontakt z rówieśnikami i wzmacniać umiejętności społeczne.
                    • Gry roli i praktyczne ćwiczenia mające na celu poprawę interakcji społecznych.

                       

                      Wsparcie edukacyjne

                       Specjalistyczne programy edukacyjne:

                      • Dostosowanie programu nauczania i metody nauczania indywidualnym potrzebom dzieci z autyzmem.
                      • Wykorzystanie specjalistycznych nauczycieli i terapeutów do oferowania ukierunkowanego wsparcia.

                       W tym edukacja:

                      • Integracja dzieci z autyzmem do zwykłych zajęć szkolnych z dodatkowym wsparciem.
                      • Promowanie włączenia społecznego i wzajemnego zrozumienia.

                         

                        Wsparcie medyczne i psychologiczne

                        Lek:

                        • Zastosowanie leków w leczeniu towarzyszących objawów, takich jak strach, depresja lub nadpobudliwość.
                        • Dokładne monitorowanie i adaptacja leków przez specjalistę.
                           psychoterapia:
                          • Wsparcie w radzeniu sobie z wyzwaniami emocjonalnymi i psychicznymi poprzez rozmowy terapeutyczne i interwencje.
                          • Promowanie studni emocjonalnych i regulacji.

                             

                            Wsparcie dla rodzin

                            Szkolenie i porady rodziców:

                            • Szkolenie i wsparcie dla rodziców w nauce skutecznych strategii w radzeniu sobie z wyzwaniami autyzmu.
                            • Wsparcie emocjonalne i wymiana doświadczeń.
                               Grupy samookaleczania:
                              • Wymiana i wsparcie między rodzinami a osobami dotkniętymi dzieleniem się doświadczeniami i wspierania się nawzajem.
                              • Dostęp do zasobów i informacji.

                                 

                                Wsparcie zawodowe

                                Orientacja kariery i porady:

                                • Wsparcie w orientacji zawodowej i poszukiwanie odpowiednich szkoleń lub miejsc pracy.
                                • Dostosowanie środowiska pracy i promocja umiejętności zawodowych.
                                   Wspierane zatrudnienie:
                                  • Towarzysząc i wsparcie w miejscu pracy, aby umożliwić udaną integrację i długoterminowe zatrudnienie.
                                  • Zapewnienie trenerów pracy i indywidualne wsparcie.
                                    Te różnorodne opcje terapii i wsparcia mogą pomóc poprawić jakość życia osób z autyzmem i pomóc im w wykorzystaniu pełnego potencjału. Wybór odpowiednich miar należy regulować indywidualnie i regularnie sprawdzać, aby zaspokoić zmieniające się potrzeby.

                                       

                                      Tagi:

                                      Zostaw komentarz

                                      Pamiętaj, że komentarze muszą zostać zatwierdzone przed publikacją.